Prečo nechcem dávať neupravené fotografie „len tak“

Stretávam sa s tým pomerne často... Otázky typu – A pridáte nám na cd aj neupravené zábery, však? -prípadne – A tie ostatné fotografie, čo ste nafotili nám dáte tiež, my ich nepotrebujeme upravovať...

V takýchto chvíľach sa pravdupovediac dostávam do pomykova. Totiž ja každému zákazníkovi dopredu poviem (napíšem), že neupravené a vami nevybrané fotografie neodovzdávam a nearchivujem. Nechápavý zákazník mi oponuje – Ale veď ich už máte nafotené! A my si ich aj bez úpravy radi necháme. Lepšie, ako ich máte vymazať! Áno, možno to má svoju logiku. Z pohľadu zákazníka, ktorý chce ušetriť a dostať „druhotiredny“ tovar zadarmo.

Z môjho pohľadu to ale vidím inak. Svoju prácu robím najlepšie ako viem. Robím ju rada. Rada fotografujem ľudí a ešte radšej vidím radosť a nadšenie, keď im odovzdávam svoje fotky. A tak ako každý človek, ktorý chodí do práce a dostáva za svoju prácu zaplatené, tak to očakávam od svojich klientov aj ja. To, že z hodinového fotografovania vzyšlo viac pekných záberov, ako je klient ochotný zaplatiť sa môže stať... Ale je od neho netaktné, aby ich odomňa pýtal zadarmo s tým, že „veď už sú nafotené“...

Veď ani do potravín nechodíme s tým, že si kúpime 5 rožkov a ostatných 10 chceme zadarmo – veď už sú napečené...

Rovnako je v nich cena ľudskej práce, snahy, ktorej predchádzali hodiny a dni snaženia sa, aby výsledný produkt mohol byť ponúknutý a predávaný zákazníkovi, ktorý má oň záujem. A o všetkých ostatných nákladoch, materiálno-technickom zabezpečení a výdavkoch, ktoré súvisia s fotografovaním už ani nehovorím. A nakoniec – fotografie sa snažím už pri samotnom fotografovaní zachytiť tak, aby mal o nich zákazník záujem – ešte pred úpravou. Úprava totiž častokrát nemusí byť ani viditeľná – iba jemný orez, vyladenie farieb, kontrastu a podobne. Ale bez toho ju odovzdávať nechcem. Za svoje fotografie sa chcem postaviť, nehanbiť sa za ne, ak sa objavia niekde v hlbinách internetu, nie sa tváriť, že to som vlastne nefotila ja, lebo sú také „odfláknuto – nedokončené“.

A teda – milí zákazníci – ak chcete, aby som robila fotografie, ktoré sa vám páčia, musíte pochopiť, že je to práca ako každá iná a bohužiaľ – bez patričného ohodnotenia nebudem mať motiváciu robiť veci najlepšie ako dokážem. Každá fotografia má svoju cenu... :)

Copyright Júlia Lajčinová © 2012 - . Všetky práva vyhradené.